Kokoomuksen sote-bluffi paljastumassa koko kansalle

Kokoomus on erittäin taitava puolue viestimään asioita. Siitä heille tunnustus. Kuten toissa päivänä kirjoitin, valinnanvapaus kuulostaa hyvältä.

Voisi kuvitella, että kovia leikkauslistoja ihmisten perusturvaan ja koulutukseen ajavan kokoomuksen pyrkimyksenä olisi pitää talouskurista kiinni myös sote-uudistuksen yhteydessä.

Valtionvarainministeripuolue kokoomuksen talouskuripolitiikka on kuitenkin hyvin valikoivaa. Talouskuri on tipotiessään, kun puhutaan 4 miljardin euron vero- ja yritystuista, uusista veronalennuksista tai yksityisten terveysfirmojen markkinaosuuksien kasvattamisesta. Talouskuri on totisinta totta, kun puhutaan ihmisten perusturvasta tai koulutuksesta.

Etenkin noususuhdanteessa on tärkeää pyrkiä hillitsemään julkisen sektorin menokehitystä vastaamaan tulopohjaa sekä keskittyä talouden rakenteiden uudistamiseen. Muuten ollaan leikkausten tiellä, kun kasvu taittuu.

Erityisen tärkeää olisi kiinnittää huomiota keskipitkän ja pitkän aikavälin kustannusrakenteisiin, jotta talouden kestävyysvajeen haasteeseen voidaan vastata. Se on olennaista, sillä talouden puskurit on syöty ja huoltosuhteemme on kestämättämöllä pohjalla. Uuden talouskriisin koittaessa, olemme todella pahassa lirissä.

Hallitusohjelmassa ongelma kyllä tunnistetaan. Sote-uudistukselle asetettiin kolmen miljardin euron kustannusten hillitsemistavoite vuoteen 2029 mennessä. Useat talouden tutkimuslaitokset sekä terveydehuollon asiantuntijat ovat kuitenkin varoittaneet, että sote-palveluiden avaaminen laajasti markkinoille johtaa kustannusten hillitsemisen sijaan kustannusten kasvuun. Rajuimmat arviot puhuvat jopa koko kolmen miljardin euron tavoitteen etumerkin vaihtumisesta.

 

Kuinka tässä näin pääsi käymään?

Kun sote-uudistus kariutui viime vaalikaudella, perustuslakivaliokunta suositteli, että uudistus toteutetaan hallituksen ja opposition yhteisvoimin, parlamentaarisesti. Näin siksi, että uudistus tehtäisiin asiantuntijatieto edellä, ei poliittisten sulle-mulle -diilien pohjalta.

Viime vaalikaudella ainoastaan kokoomus tahtoi avata sote-palvelut laajasti markkinoille. Tällä vaalikaudella se onnistui rajaamaan opposition pois uudistuksen valmistelusta ja hyödyntämään keskustan heikkoutta. Lopputuloksena oli soten lehmänkauppamalli. Keskusta sai itsepintaisesti vaatimansa 18 maakuntaa, jonka hintana se myöntyi kokoomuksen tavoitteelle avata sote-palvelut laajasti markkinoille.

Kokoomuksen edustajat ovat puhuneet usein siitä, että opposito on mukana valmistelussa. Keskustan vaatimuksesta, sote-uudistusta valmistelemaan perustettiin parlamentaarinen seurantaryhmä. Se on eri asia kuin viime vaalikaudella toiminut parlamentaarinen ohjausryhmä. Seurantaryhmässä oppositio saa ainoastaan seurata hallituksen valmistelua. Oppositio on auton takapenkillä, hallitus kuskin paikalla. Ohjausryhmässä yksikään puolue ei voi sanella, miten toimitaan eikä tällä vaalikaudella nähtyä kahden puolueen välistä maakunnat mulle-valinnanvapaus sulle -diiliä olisi voi syntyä. Kokoomus ei olisi saanut läpi tavoitettaan avata sote-palvelut laajasti markkinoille, jos oppositio olisi ollut mukana uudistuksen valmistelussa ja päätöspöydissä. Siksi oppositio rajattiin pois.

Jo uudistuksen alkumetreillä valmistelussa mukana olleet taloustieteen professorit varoittivat kustannusten kasvusta ja yritysten mahdollisuudesta valikoida asiakkaansa. Suurille terveysfirmoille on tarjoutunut täydellinen mahdollisuus tehdä nurkanvaltauksia. Meri-Lapin esimerkki on vasta alkua. Markkinataloudesta ei ole tietoakaan, kun muutamat isot terveysfirmat syövät pienet kilpailijat pois markkinoilta ja muodostavat isoja alueellisia monopoleja.

Kun kyse on ihmisten peruspalveluista, 20 miljardin euron yhteisestä veropotista ja konkreettisesti elämän ja kuoleman kysymyksestä, on härskiä ajaa aikamme suurinta sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistusta kahden puolueen lehmänkaupan nojalla muu eduskunta ja asiantuntijat sivuuttaen.

Viimeistään nyt lausuntokierroksen päätyttyä kokoomuksen bluffi alkaa paljastua: uudistuksen tavoitteet eivät ole toteutumassa ja hyödyn kerää isot terveysfirmat. 

Nähtäväksi jää, miten kokoomus viestii esimerkiksi kokoomusjohtoisen Helsingin ja Espoon tyrmäävät lausunnot hallituksen mallista. 

Suomen terveydenhuollon laatu on OECD-maiden kärkikastia ja palveluiden pääsyyn liittyvät ongelmat ratkaistaan toteuttamalla uudistuksen alkuperäiset tavoitteet, ei vesittämällä niitä. 

 

 

 

 

 

 

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu