Touko Aalto Hyvällä tai huonolla idealla ei ole puoluekirjaa

Sote-uudistus tarvitsee uuden alun

Vuodenvaihde on uusien alkujen aikaa. Myös sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus ansaitsisi uuden alun. On aika myöntää, ettei sote-uudistus mene läpi tällä kaudella ainakaan nyt suunnitellulla tavalla. Kivi sote-uudistuksen kengässä on palvelujen valinnanvapaus, joka uhkaa uudistuksen alkuperäistä tavoitetta kaventaa hyvinvointieroja, hillitä kustannuksia ja parantaa palveluiden yhdenvertaisuutta.

 

Uudistuksen vastaava ylin virkamies, alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti myönsi Kuntalehdelle, että

1. Asiakkaan valinnanvapaus ei tule toteutumaan kuin viidessä maakunnassa,

2. Puheet kolmen miljardin euron säästöistä ovat liian kunnianhimoisia ja

3. Valinnanvapausmalliin liittyy kustannuksia lisäävä turhien lähetteiden ongelma.

 

Viisi maakuntaa, joissa on mahdollisuus valita

Kuntalainen voi valita palvelunsa vain siellä, missä on jotain, josta valita. Käytännössä tämä tarkoittaa suurempia kaupunkeja.

Asiaa on saanut tivata melko pitkään, ennen kuin totuus myönnettiin lopulta Pöystin suulla: maaseudulla kuntalaisen mahdollisuus valita terveyspalveluidensa tuottaja ei toteudu.

Keskusta saa maksaa siis myös maantieteellisesti siitä, että se myi valinnanvapauden kokoomukselle. Valinnanvapaus olisi toteutumassa viiden maakunnan isoimmissa kaupungeissa, joissa on riittävän pienellä alueella riittävästi ihmisiä, joiden valinnoista voidaan kilpailla.

Valinnanvapauden piiriin tulevien maakuntien laidoilla tilanne on sama kuin näiden viiden tähden maakuntien ulkopuolella. Mahdollisuutta valita ei ole eikä tule – julkinen hoitaa, jos hoitaa.

 

Kolmen miljardin euron tavoite

Sote-uudistuksen tulisi sille annetun tavoitteen mukaan hillitä kustannuksia kolme miljardia euroa vuodessa 2029 mennessä. Summa johtuu hallituksen päättämästä säästötavoitteesta: 10 miljardin euron kestävyysvajejanasta puuttui kolme miljardia. Sotella siitä selvitään, ajateltiin.

Rakenteita uudistamalla pyritään aidosti tekemään asioita tehokkaammin, fiksummin ja tuottavammin. Se on ollut koko ajan selvää. Mitä kauemmas rakenneuudistuksilla tuosta kolmen miljardin euron tavoitteesta jäädään, sitä enemmän leikataan. Palveluita priorisoidaan, rajataan ja ne maksavat kuntalaiselle enemmän. Yksi mahdollinen laskelma on esitelty jo lehdistössä. Valinnanvapauden lisääminen lisää myös byrokratiaa ja kustannuksia, joten paine entistä suuremmille leikkauksille kasvaa.

 

Turhien lähetteiden ongelma

Kilpailu asiakkaista on kovaa, joten kuntalaiset pyritään pitämään niiden palveluntuottajien piirissä, joihin ihmiset ovat listautuneet. Ihmiset saisivat siis valita jatkossa itselleen lähinnä perusterveydenhuoltoa, sosiaaliohjausta ja neuvontapalveluita tarjoavan palveluntuottajan aina vuodeksi kerrallaan.

Pahimmassa tapauksessa tilanne etenee seuraavasti: Päivi Potilas on listautunut Terveysfirma Oy:n asiakkaaksi ja firma saa tästä korvauksen. Terveysfirma Oy:n ei kuitenkaan tarvitse maksaa Päivin jatkohoitoa, jos sellaista tarvetta ilmenee. Yksityislääkärien kynät sauhuavat ja Päivi siirretään lähetteillä tehokkaasti maakuntien hoidettaviksi ja maksettaviksi. Verorahoilla siis kustannetaan yksityisten toimijoiden kirjoittamat hoidot.

Samalla syntyy toinen, entistä viheliäisempi kannustin lähettää asiakkaita julkisen puolen hoidettavaksi. Terveysfirma Oy:n on pidettävä kiinni Päivi Potilaasta hinnalla ja vaikutuksilla millä hyvänsä. Jos yksi palveluntuottaja on nihkeä antamaan Päiville hänen tahtomiaan lähetteitä, Päivi pakkautuu muiden potilaiden mukana toisaalle: sinne, mistä saa juuri sellaista hoitoa, kuin Päivi tahtoo. Kustannuksista ja todellisesta tarpeesta viis.

Jos näin tapahtuu, nykyisen järjestelmän ongelmat vain pahentuvat eikä kustannusten siirtämistä toisten harteille saada korjattua.

 

Miksi ajamme päin puuta

Valinnanvapauden osalta ongelma on, ettei kukaan oikein osaa sanoa, mitä ollaan tekemässä ja miten. Ainoa asia, mikä tiedetään on se, että valinnanvapauden leipominen sisään uudistukseen on laittanut koko projektin aikataulut uusiksi.

Ainoa ohjenuora valinnanvapauden suhteen on kokoomuksen ideologinen tavoite asiakkaiden valinnanvapaudesta. Virkamiehet ovat joutuneet pähkäilemään tätä keskustan ja kokoomuksen poliittisen ”sulle maakunnat, mulle valinnanvapaus”-koplauksesta lähtien.

 

Mitä pitäisi tehdä

Jotta sote-uudistus saadaan toteutettua ja kansalaisten palvelut turvattua, tarvitaan täytäntöönpanoon suunniteltua pidempi siirtymäaika, noin kolme vuotta. Asiakkaan valinnanvapausmallista on luovuttava. Kaikkein tyhmintä on puskea suurta tuntematonta kertarysäyksellä eteenpäin osana elintärkeää uudistusta hinnalla ja vaikutuksilla millä hyvänsä. Uudistusta valmistelemassa olleet talousasiantuntijatkin ovat varoittaneet tästä.

Perustuslakivaliokunta on antanut hyvin selväsanaiset nuotit viime vaalikauden lopussa, miten uudistus pitäisi viedä läpi. Koko sote-uudistus olisi jo valmis ilman valinnanvapauden kanssa säätämistä.

Jos uudistusta yritetään viedä tällaisenaan läpi, törmää se perustuslakivaliokuntaan. Valinnanvapauden puskeminen läpi hinnalla ja vaikutuksilla millä hyvänsä johtaa edellä kuvattuihin ongelmiin ja seikkoihin, joita olen kuvannut tässä blogissa aikaisemmin.

Tärkeintä on taata kansalaisille tasavertaiset palvelut ja kaventaa hyvinvointieroja. Se on pidettävä kirkkaana mielessä koko ajan uudistusta tehdessä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Ensiksi pitäisi luoda maailman paras julkinen terveydenhuoltojärjestelmä ja vasta sen jälkeen pohdiskella joidenkin sen osien mahdollista yksityistämistä.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Suomi taitaa olla ainoa maa Euroopassa, jossa kunnat vastaavat terveydenhuollosta. Muualla lääkärit toimivat itsenäisesti ja lasku menee yhteiskunnalle, vakuutusyhtiölle tms. Tietysti oikeita sairaaloitakin tarvitaan.

Tätä mallia kokeiltiin Suomessakin 80-luvulla testiryhmässä ja se toimi todella hyvin ja kustannukset laskivat, mutta koko homma haudattiin.

Tässä mallissahan peruspalveluja voi järjestää siellä missä asiakkaatkin ovat. Saadaan se yleisin yskä-, vatsakipu- ja korvatulehdusporukka hoidettua sielläkin. Suomessa tietysti lääkärit keskitetään yhteen läjään ja potilaat matkaavat sinne jos jaksavat.

Sotessa nyt ei ole edes tavoitteena laatu ja kustannukset. Normaalia suhmurointia.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Sanot että sote-uudistus tarvitsee uuden alun. Pitää esittää myös kysymys, miksi tätä uudistusta ylimalkaan tarvitaan? Mitä nykyisten palveluiden ongelmia uskot hyvin toteutetun sote-uudistuksen korjaavan? Jos valinnanvapaus ei toimi, säästöjä ei tule, ja jos kunnat ju nyt uskovat palveluidensa huononevan uudistuksessa, mitä hyvää jää jäljelle? Ehkä koko uudistus pitäis keskeyttää siihen saakka, kunnes keksitään jokin asia, jota uudistus voisi parantaa.

Loppulauseessasi toteat, että "tärkeintä on taata kansalaisille tasavertaiset palvelut ja kaventaa hyvinvointieroja". Tuo on hyvä perustavoite. Missä kohdassa näet nyt ongelmia, ja miten noita ongelmia voisi parantaa? Mielestäni nykyinen järjestelmä on aika hyvä, ja ongelmat usein paikallisia, ja siksi ehkä myös korjattavissa pienemmin keinoin kuin koko sote-järjestelmä mullistamalla.

Sauli Pitkänen

Onpa hyvä, että jokunen kansanedustajakin herää arvioimaan tulevaa sote-uudistusta. Onkin jo korkea aika!

Valtion viramiehet esikuntineen ovat saaneet suunnitella aluehallinnon rakenteita kovin vapaasti ja ilman minkäänlaista kokemusta alalta. Päätöksentekijät eivät ole sen parempia asiantuntijoita joten ehdotukset menevät helposti läpi.

Kunnilta siis otetaan ensin puolet toiminnasta ja puolet rahoista pois. Loppputulos varmistetaan uuden kilpailulainsäädännöän avulla, jolla estetään tehokkaasti kaikenlainen kuntien välinen yhteistoiminta. Tällaista paikallis- ja aluehallintoa emme halua.

Suunnittelu pitäisi todella aloittaa alusta, valitettavasti!

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

Hyvä Touko. Minä kuitenkin uskon vieläkin vakaasti omaan perusmalliini.

Kysyn ensin itseltäni, miksi sairaudehoitoon pitää jonottaa tavalla, tai toisella. Taitaa olla niin, että populan sisääntulovirta on suurempi, kuin toisesta päästä poistuva popula. Minkäs sille sitten voi? Kyllä vaan voi.

Pienennetään sisääntulevaa virtaa. On luotava kansalaiskuntojärjestelmä. Kun se toimii, ovat suomalaiset terveempiä kropastaan ja päästään.

Kait olisi suotavaa lähteä liikkeelle nuorista kansalaisista. Osahan on jo mukana liikunnan harrastuksissa, kulttuuriharrastuksissa ja muissa yhteisötoiminnoissa. kansalaikuntotoimissa on käytettävä porkkanan lisäksi myös keppiä, jotta hyvinvointi kohtaisi myös ulkopuolella olevat.

Eläkeläiset ja seniorit ovat toinen ryhmä, jonka kuntoisuus on on erittäin merkitsevää. Ketään veljeä ei sovi jättää sohvaperunaksi. Keppi ja porkkana tulkoon heillekin.

Kun sissätulovirta saadaan säädettyä pienemmäksi,pitää keskittyä myös läpivirtaukseen. Siinä auttaa tekniikka,joka jo on itseasiassa ollut jo monet vuodet olemassa, mutta sairaanhoidossa on mahdollisuudet jätetty käyttämättä. Karikot pitää raivata vastarannan kiiskistä vapaaksi. kaikkein merkittävin toimenpide on nykyistä omakantaa viisaampi potilastietokanta. Valtakunnassa saa olla vain yksi tietokanta, jossa ovat kaikkien suomalaisten tiedostot. Tiedostojen käyttöliittymän on taattava helppo ja korkealaatuinen tietosyöttö ja tietopjen etsintä. Tätä ei koskaan saada toimivaksi, jos nykyistä sotea aletaan sisäänajamaan. Näin on näreet.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Viime hallitus suhmuroi Soten kanssa saamatta mitään aikaan ja Vihreät ottivatkin siitä hatkat. Nyt on meno toinen hallituksessa ja tulosta syntyy. Menneeseen ei ole enää paluuta, joten karavaani kulkee.

Hyvää tästä syntyy.

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

Voisitko eritellä, mitä hyvää ja kenelle se hyvä lankeaa?

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Vihreillä ei näytä olevan mitään mallia. On vain kaiken vastustamisen linja.

Nyt aikaansaatu malli turvaa palvelut ja hillitsee kustannusten nousua nykymenoon verrattuna.

Toimituksen poiminnat