Touko Aalto Hyvällä tai huonolla idealla ei ole puoluekirjaa

Sote ja isänmaan etu

Mitä enemmän puolueilla on ketunhäntä kainalossa jonkin poliittisen asiakysymyksen kanssa, sitä enemmän pyritään vetoamaan yhteiseen etuun. Päivittäin eduskunnassa puheita kuunnellessani olen pannut merkille, että kun joku haluaa perustella oman puolueensa tai edustamansa eturyhmän kapeita intressejä jonkin asian suhteen, vedotaan isänmaan etuun. Tai mitä enemmän jotain valittua politiikkalinjausta arvostellaan, sitä enemmän sitä puolustellaan isänmaan edulla. Kun Margaret Thatcher aikoinaan halusi runnoa jotain päätöksiä läpi, hän totesi että valitulle linjalle ei ole vaihtoehtoa. Kun Suomessa halutaan runnoa joitain päätöksiä läpi, puhutaan isänmaan edusta.

 

Yritän tehdä poikkeuksen. Isänmaan edun nimissä vetoan hallitukseen, oppositioon, koko eduskuntaan: lopettakaa puoluepolitikointi sote-uudistuksella ja antakaa alivaltiosihteeri Tuomas Pöystin johtamalle asiantuntijaryhmälle valta valmistella virkavastuulla sote-uudistus parhaimpaan käytettävissä olevaaan asiantuntijatietoon nojaten. Pöystin johdolla valmisteltiin jo viime kesänä raportti siitä, miten uudistus tulisi toteuttaa viime vaalikaudesta viisastuneena ja perustuslakivaliokunnan antamien tiukkojen reunaehtojen puitteissa. Raportissa ei puhuttu kepun 18 maakunnasta eikä kokoomuksen 5 sote-alueesta:

 

"Aluejaon tulisi soveltua mahdollisimman laajasti myös muiden alueellisten tehtävien järjestämiseen. Selvityshenkilöiden mielestä muodostettavien itsehallintoalueiden sopiva määrä olisi 9–12. Hallituksen tulisi uudistuksen valmistelun alkuvaiheessa päättää itsehallintoalueiden määrästä ja aluejaosta."

 

Puhdas asiantuntijavalmistelu virkavastuulla on nähdäkseni järkevin tapa edetä, sillä mikään hallituspohja ei pysty järkevään sote-uudistukseen. Valta sumentaa ajattelun hyvin kapeaksi puoluepolitikoinniksi: “maakunnat mulle, valinnanvapaus sulle”.

 

Kaikki suuret puolueet (keskusta, kokoomus ja demarit) ovat aivan yhtä syyllisiä sote-kompurointiin. Poikkeuksena ehkä perussuomalaiset, koska heillä ei ole varsinaista linjaa. Pienempien puolueiden linjoilla ei ole väliä, koska ne ovat pieniä puolueita. Etenkään nyt, kun perustuslakivaliokunnan suositusten vastaisesti ei ole käytössä parlamentaarista sote-valmisteluryhmää, ainostaan parlamentaarinen sote-seurantaryhmä. Oppositio saa seurata takapenkiltä, kun hallitus ohjaa autoa.

 

Joku saattaa kysyä, kuka ja mikä minä olen näin sanomaan. Seurasin sote-uudistusta hyvin läheltä viime vaalikauden kansanedustajan avustajana sekä Vihreiden ministeriryhmän kautta puolueen varapuheenjohtajana ja tällä vaalikaudella olen kansanedustajana Vihreän eduskuntaryhmän edustajana parlamentaarisessa sote-seurantaryhmässä. Puhun tuolla kokemuksella.

 

Seuraavaksi esimerkkejä väitteideni tueksi.

 

Kun sote-uudistus kaatui viime vaalikauden lopuksi kaksi kertaa perustuslakivaliokunnassa, valiokunta antoi nuotit, miten vastaava farssi voidaan välttää tulevalla vaalikaudella. Perustuslakivaliokunta esitti lausunnoissaan kolme erilaista vaihtoehtoa toteuttaa sote-uudistus niin, että se täyttää perustuslain kirjaimen. Lausunnot luettavissa tästä ja tästä

 

  1. Sote-järjestämisvastuu kokonaan valtiolle

  2. Yksitasoinen kuntayhtymä

  3. Kuntaa suuremmat itsehallintoalueet, joilla verotusoikeus ja suorat vaalit


 

Sipilän hallitus toteutti kuitenkin isänmaan etua omalla neljännellä mallilla, jossa on 18 maakuntaa, 15 sote-aluetta ja 12 täyden palvelun 24/7 päivystyssairaalaa. Tämä häkkyrä jatkaa viime vaalikauden tavoin perustuslain seinään päin ajamista eikä hallitus ole antamassa maakunnille edes verotusoikeutta.  Tätäkin kompromissia ollaan nyt muuttamassa niin, että 15 sote-aluetta poistetaan kartalta ja jäljelle jää 18 maakuntaa, joita tuetaan viidella yhteistyöalueella. Tästä venkslauksesta lisää täällä

 

Tämän neljännen tie taustalla oli keskustan vaatimus nykyiseen maakuntajakoon pohjautuvasta mallista. Kokoomus ei sitä sulattunut ja sai kompromissiksi 15-sotealueen häkkyrän ja lupauksen mahdollisimman laajan valinnanvapauden toteuttamiseksi. Näin sitä isänmaan etua taas ajettiin.

 

Kokoomuksen näkemys isänmaan edusta kiteytyy siihen, että se on käyttänyt koko alkuvuoden suolatakseen itse sopimaansa häkkyrämallia vuotamalla julkisuuteen omia näkemyksiään uusista neuvottelukäänteistä aluejaon osalta. Ja samaan aikaan valitellaan Suomen luottoluokituksen laskun yhteydessä, että Suomi ei kykene uudistuksiin. Sori nyt vaan kokoomus, jos haluatte uudistuksia läpi, älkää saboitoiko itse hyväksymiänne sopimuksia.

 

Ja varsin hyvin on myös tiedossa se, että ei valinnanvapauden lisäämiselle ole edes tarkoitus saada aikaan säästöjä vaan edistää yksityisen sektorin mahdollisuuksia toimia sote-markkinoilla. Kokoomus puhuu aina ja kaikkialla siitä, miten nyt pitää säästää kaikesta, mutta soten valinnanvapauden osalta kyse ei enää olekaan säästöistä. Isänmaan etu.

 

Ja kurkistetaampa, miten Juha Sipilä, viiden miljoonapiirin kätilö viime vaalikaudella, puhuu keskustan puoluevaltuuskunnalle sote-uudistuksesta 21.11.2015. Näin sitä isänmaan etua ajetaan keskustassa:

 

“Suomeen perustetaan 18 itsehallintoaluetta. Haluan vielä korostaa selvyyden vuoksi, että ne perustuvat nykyiseen maakuntajakoon.”

“Maakuntapohjainen kansanvaltainen aluehallinto on keskustan pitkäaikainen tavoite. Nyt se toteutuu.”

“Maakuntahallinnon siemenet kylvettiin puolueen ohjelmiin ensimmäisen kerran vuonna 1914. Silloin Maalaisliitto vaati ”edustavilla itsehallintoelimillä varustettujen niin sanottujen ylemmänasteisten kunnallisten yhdyskuntain luomista”. Tavoite täsmentyi vuonna 1962 hyväksytyissä ohjelmissa, joissa puhuttiin ensimmäisen kerran maakuntaitsehallinnoista. Puolue ehdotti silloin maakunnille lakimääräisiksi itsehallinto-tehtäviksi mm. koululaitosta, seutusuunnittelua, sairaalalaitosta ja sosiaalivakuutusta koskevia asioita.”


“Politiikka on sitkeyslaji. Maakuntahallintotavoitteemme näkee päivän valon vuonna 2019. Aikaa sen toteuttamiseen meni.”

“Olen ylpeä siitä ja samalla nöyrä sen edessä, että saamme uudistaa kohta 100-vuotiaan Suomen kuntoon Keskustan johdolla.”


Nämä puheenvuorot osoittavat hyvin selkeästi, miten Sipilä joutuu olemaan keskustan aatehistorian asialla isänmaan edun sijaan. Sipilä joutuu pitämään kiinni maakuntamallista, koska sillä hän ostaa keskustan tuen kokoomustakin oikeistolaisemmalle talouspolitiikalleen.

 





 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Insinöörin logiikalla suurimmat parannukset terveydenhuoltoon saadaan jo muutamilla yksikertaisilla organisaatio-, prosessi- ja menettelytapa muutoksilla, sekä mahdollisesti IT-järjestelmien uudistuksella.

Onkohan mahdollisesti niin, että koko sote-hässäkkä onkin pelkkä puolueiden luoma kulissi etuisuuksien kähmintää varten?

Juhani Kahela

Naurettavaa viherpolitikointia. Hallituksen harmaata taloutta johti viherpoliitikko, joka jäi kiinni verorikoksesta. Samaista puoluetta johtaa edellisem ammattiveli. Ammatillista asiantuntija valintaa vihreiltä edustaa runoilija Helsingin kaupungin johtajaksi. Koijärven vihreä ideologia on muuttunut oman edun saallistamiseksi.

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Sotessakaan ei tule hyväksyä yhtään mitään vihreitä mielipiteitä. Ne ovat aivan hirveitä, mikäli ajattelemme tavallisen suomalaisen asemaa.

Vihreät ovat todelle tuulentupia rakentavia hörhöjä. Näin on suoraan sanottava ikävä kyllä.

Vihreiden käytännön esityksistä ja toiminnasta löydämme aivan riittävästi esimerkkejä. Mitä tehneekään Anni Sinnemäki tässä kaikessa osaamattomuudessaan? Esimerkiksi siis.

Käyttäjän FreeThinking kuva
Jukka Heikkinen

Myös tällaisia kannanottoja olisi hyvä seurata, joka löytyy myös Uuden Suomen yritysblogit osiosta. Meillä on paljon opeteltavaa monesta asiasta.

http://www.sitra.fi/blogi/sote-palveluiden-rahoitu...

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Suomeen on tulossa 12 täyden palvelun 24/7 päivystyssairaalaa, joten olisi luontevaa perustaa 12 aluetta niiden ympärille. Mikäli meille tulee 18 aluetta, olisi pienimmissä maakunnissa vain noin 60 000 asukasta. Samalla Uudenmaan maakunnassa olisi n. 1,5 miljoonaa ihmistä. Pienimmät alueet eivät selviä taloudellisesti velvoitteistaan, ei sitten mitenkään. Olen täysin pettynyt polittiseen järjestelmäämme. Jokainen puolue ajattelee ainoastaan omaa etuaan. Edes henkilötasolla ei ole ketään, joka yrittäisi palvella koko Suomen ja ihmisten etua. Oli ilmeisesti virhe karsia presidentin valtaoikeuksia. Virkamieshallitus?

Noin periaatteessa yksityiset tahot toimivat tehokkaammin kuin julkiset, koska heillä ei ole palveluksessa yhtä paljon turhia hallinnon virkamiehiä. Ongelmana on että sotepalvelut tuppaa menemään suurille ulkomaisille toimijoille, joten rahat eivät jää Suomeen (vaikka rahan alkuperä on julkinen). Vakuutusyhtiön sairaalat (esim. Omasairaala) ovat pystyneet toimimaan tehokkaasti ja laadultaan optimaalisesti muita toimijoita edullisemmin. Olen ymmärtänyt että esim. lääkärit ja hoitajat tekevät näissä sairaaloissa vain omaan ammattiin kuuluvia tehtäviä. Työnkuvat ovat siis hyvin selkeitä. Potilaat ovat myös tyytyväisiä, koska hoitoon pääsee nopeasti ja tulokset hyviä.

Toimituksen poiminnat