*

Touko Aalto Hyvällä tai huonolla idealla ei ole puoluekirjaa

Tätä kokoomus ei tahdo sinun tietävän

Koulutusleikkauksille on olemassa vaihtoehto ja kokoomus tekee kaikkensa, että tuo vaihtoehto ei näe päivänvaloa. Perustelen asian tässä blogikirjoituksessa.

Kaikissa puolueissa on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Kokoomuksen osalta on yleensä aina voinut luottaa siihen, että puolueen kantavana ajatuksena on sivistyksen ja koulutuksen tärkeyden korostaminen. Puolueessa on vähintään vahva sivistysporvarien siipi ja tätä ajattelua noudattava pitkä historiallinen perinne.

Kokoomuksella on ongelma. Sen puheilla tulevaisuus-, koulutus- ja sivistyspuolueena ei ole enää katetta. Ongelma alkaa realisoitumaan, kun yhä useampi sivistysporvari hylkää puolueen. Tästä oli jo selviä viitteitä tuoreimmassa kannatusmittauksessa.

Sivistysporvarit kyllä ymmärtävät, että vaikeina aikoina joudutaan tekemään vaikeita päätöksiä. Mutta sivistysporvarilliseen ajatukseen kuuluu se, että viimeisenä asiana leikataan koko kansakunnan osaamistasosta ja tulevaisuuden menestyksen keskeisestä edellytyksestä eli koulutuksesta.

Koulutusleikkauksista on muodostunut kokoomukselle iso riippakivi ja iso osa kokoomuksen edustajista pitää koulutusleikkauksia julkisissa puheissaankin erityisen harmillisina. On ymmärrettävää, että tästä syystä kokoomus haluaa vältellä aiheen käsittelyä mahdollisimman paljon ja ohjata keskustelua toisaalle.

 

Erityisen kiusalliseksi koulutusleikkauskeskustelun kokoomukselle tekee se, että noille leikkauksille on olemassa vaihtoehto. Vaihtoehto, joka sopisi vieläpä hyvin kokoomuksen omaan arvomaailmaan. Markkinaehtoisesti ajatteleville ihmisille luulisi kelpaavan ympäristölle haitallisen verotukien vähentäminen, etenkin jos nuo säästyneet rahat käytettäisiin koulutusleikkauksten perumiseen.

 

Vaihtoehto on seuraava.

Vihreät korvaisivat ensi vuoden osalta koulutusleikkaukset (noin 200 miljoonaa euroa) uudistamalla kilometrikorvausjärjestelmää niin, että jatkossa kulukorvaus kattaa vain työajosta koituvat kulut ja säästöt kohdistuvat tuon kulukorvauksen päälle tulevaan ansiottomaan verotuloon. (+140 miljoonaa euroa) Lisäksi tekisimme maltillisen vähennyksen työmatkakuluvähennykseen. (+58 miljoonaa euroa).

Esitämme km-korvauksen tasoa 44 sentistä 35 senttiin 10 000 kilometriin saakka ja 25 senttiin sen ylittäviltä kilometreiltä.

 

Tuo yllä mainittu 140 miljoonan euron säästö syntyy siitä, että

 

1. Jos yksityinen työnantaja maksaa enemmän (44 sentin mukaan) km-korvauksia työntekijälle, työntekijä maksaa osan noista km-korvauksista takaisin ansiotuloveron kautta.

2. Jos yksityinen työnantaja säästää työntekijöille maksettavasta km-korvausten määrästä (maksaa uuden 35 sentin rajan mukaan), sen tulos paranee ja se voi maksaa enemmän veroja

3. Julkinen työantaja säästää työntekijöille maksettavasta km-korvausten määrästä

 

Jos yksityinen työnantaja tekee tappiota ja verotulot eivät lisäänny, tätä tappiota ei pidä kattaa kansalaisen veropussista km-korvausten kautta.

Jos työajoa on todella paljon, työnantajan on syytä tarjota auto työntekijän käyttöön eikä operoida km-korvausten kautta. Jos km-korvausjärjestelmää käytetään todellisten kulujen kattamisen jälkeen verottomien lisäeurojen hankintaan, kyseessä on yksi verovälttelyn muoto.

 

Km-korvausuudistuksen säästöt eivät perustu Vihreiden laskelmiin vaan eduskunnan tietopalvelun laskelmiin.

 

Kun vaihtoehto ensi vuoden koulutussäästöille on tehty, luulisi hallituksen tarttuvan tähän tarjoukseen. Tähän myös edustaja Ben Zyskowicz viittasi eduskunnan täysistunnossa 24.11.2015

 

“... totta kai meidän mielestämme nämä leikkaukset, esimerkiksi koulutusleikkaukset, ovat hyvin ikäviä, ja varmasti hallitus harkitsee niiden perumista, kun te lyötte pöytään niitä vaihtoehtoisia säästöjä.”

 

Edustaja Zyskowicz vastaa eduskunnan täysistunnossa 2.12.2015 Vihreiden tarjoamaan vaihtoehtoon kuitenkin näin:

 

"Tämän syksyn suurin valhe, jota toistetaan jatkuvasti, on vihreiden valhe siitä, että heillä on korvaavat säästöt koulutusleikkauksille, kun vain otetaan kilometrikorvauksista. Vielä kerran, vihreät: voisiko joku rautalangasta selittää, miten tämä tapahtuu?”

 

ja näin:

 

“Minä haluan vastata ex-ministeri Niinistölle: Kun teidän ryhmänne puheenjohtaja puhuu tässä yhteydessä valehtelemisesta, niin tämän syksyn suurin valhe on se, että teillä on muka kilometrikorvausten kautta korvaavat säästöt opetus- ja koulupuolen leikkauksille. Tämä on täyttä humpuukia. Mutta tarjoan vielä kerran tilaisuuden, kun täällä on useita vihreitä paikalla: vääntäkää minulle rautalangasta, miten niistä kilsakorvauksista se 140 miljoonaa saadaan.”

 

Zyskowitczin puheet johtuvat siitä, että kun koulutusleikkauksista käytävää keskustelua ei onnistuttu vaientamaan, on turvauduttava hyökkäykseen parhaana puolustautumiskeinona. Zyskowitczin puheet valehtelusta ja humpuukista ovat pelkkää bluffia ja ne kertovat kokoomuksen ahdingosta.

 

Esimerkiksi kokoomuksen ympäristö-, energia- ja ilmastoasioista vastaava Kai Mykkänen on esittänyt omassa sinivihreässä varjobudjetissaan ja leikkauslistassaan km-korvauksista 170 miljoonan euron säästöä ja työmatkakuluvähennykseen 210 miljoonan euron vähennystä. Ben Zyskowicz oli paikalla Espoon Tapiolassa 10.3.2015, kun Mykkänen esitteli pakettinsa. Silloin esitys ei ollut Zyskowiczille vielä valehtelua ja humpuukia toisin kuin nyt, kun Vihreät esittävät samaa maltillisemmassa muodossa ja eduskunnan tietopalveluiden laskemien pohjalta.

Edustaja Zyskowiczille on esitelty yllä sanonut asiat moneen kertaan eduskunnan täysistunnossa, mutta omistin tänään käyttämäni puheenvuoron valtiovarainvaliokunnan budjettimietinnöstä joululahjana edustaja Zyskowiczille ja nyt vihdoin näyttää joulurauha saapuneen myös tähän asiaan.


Nyt sitten enää odotetaan, että hallitus peruu Vihreiden esittämällä tavalla ensi vuoden koulutusleikkaukset. Sinä voit vaikuttaa asiaan. Ole siis yhteydessä omaan edustajaasi, esitä tämän blogin perustelut ja vetoa hallituspuolueiden edustajiin, että he estävät historiallisen virheen koulutusleikkauksillaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän KaiMykknen kuva
Kai Mykkänen

Sen verta täydennettäköön, kun pääsin pyytämättä osaksi tätä Toukon joululahjaa Benille, että yllä linkatussa kevään varjobudjetissani hahmottelin isoa siirtoa pois työn verottamisesta kohti haittojen ja kulutuksen verottamista. Esitin mm 2 miljardin euron kevennystä palkkaveroihin. Esitin myös yllä mainitulla tavalla km-korvausten ja työmatkakuluvähennysten pienentämistä, mutta en toteuttaisi niitä näin mittavasti ilman samanaikaista palkkaverojen kevennystä, joka kompensoisi näille samoille palkansaajille muutoin ehkä kohtuutonta kertalaakia. Esitin varjobudjetissani myös autoveron puolittamista, mikä sekin tällä hallituksella jää puoleen. Sekin osaltaan vähentää km-korvausten tarvetta, koska käytännössähän nykytasoa perustellaan myös auton hankintahinnan kuolettamisella.

Siinä Touko on sinivihreällä linjallani, että fossiilisten polttoaineiden käytön verotukia eri muodoissaan kannattaisi karsia. Tämä hallitus karsiikin niitä (lämmityspolttoaineiden co2-vero ensi vuonna +75 me, sähkön ja lämmön yhteistuotannon co2-vero 2017 alkaen +110 me jne), mutta jos yksin saisin päättää, etenisin siinä paljon nopeammin, laskisin samalla palkkaveroja ja lieventäisin myös näitä koulutusleikkauksia.

Toimituksen poiminnat