Sote-esitys oli odotettu päiväperhonen
Esitystä sosiaali- ja terveydenhuollon uudesta rakenteesta on synnytetty jo yli vuoden päivät sosiaali- ja terveyspoliittisessa ministerityöryhmässä sekä toinen toistaan seuranneissa työryhmissä.
Petteri Orpon johtama työryhmä hitsasi tänään kasaan kompromissiesityksen. Siitä pidettiin tiedotustilaisuus tänään klo 16. Kokonaisuuteen kukaan ei ole tyytyväinen, mutta veneessä oli pysyttävä, koska toista vaihtoehtoa ei enää ollut. Kysymys oli ennen kaikkea arvovallasta ja kuntauudistuksen läpirunnomisesta, ei terveyspolitiikasta.
Sote-järjestelmän rahoituskysymykset jäivät auki, vastuukuntamallin perustuslainmukaisuudesta ei kellään tunnu olevan selvyyttä, liian pienet väestöpohjat (50 000 asukkaan kunnalla oikeus laajan perustason palveluiden järjestämisvastuuseen) johtavat palveluiden pakkoulkoistamiseen, erikoissairaanhoito sirpaloituu (sairaanhoitopiirien lakkauttamisen myötä) ja sote-palvelut rikotaan alun perin sovitun kahden tason sijaan 20 000 asukkaan kuntiin, 50 000 kuntiin, sote-alueisiin, erityisvastuualueisiin sekä yliopistosairaaloihin.
Mallia on markkinoitu sillä positiivisella asialla, että uudistuksen jälkeen 70 prosenttia Suomen asukkaista pääsisi yhdistetyn perus- ja erikoissairaanhoidon piiriin. Ongelma tässä on se, että jos sote-alueita tulee liian paljon, niiden välille syntyy kilpavarustelua mm. ympärivuorokautiseen päivystykseen saatavista erikoislääkäreistä, väestöpohjat jäävät liian pieniksi eivätkä integraation kustannushyödyt toteudu.
Hallitusohjelman kirjoittamisesta on kulunut kohta kaksi vuotta, vasta nyt päästään toteuttamaan itse uudistusta. Epäilen vahvasti, että uudistus jää vain päiväperhoseksi, josta jokainen ryhmä irtaantuu pikkuhiljaa eikä mallia ole edes aikomusta panna käytäntöön. Jotain piti kuitenkin saada kasaan ja tämmöinen siitä nyt sitten tuli.
Hallitus tarjoilee kultalautasella asiantuntijoille sekä oppositiolle mahdollisuuden ampua hallitusta seuraavat kaksi vuotta. Mikä hulluinta, hallitus on suuresta osasta kritiikistä varmaan vielä samaa mieltä, siis eri mieltä itsensä kanssa.
Tänään ratkesi myös eduskuntavaalien 2015 voittaja, keskusta. Hallitus nosti päätöksellään Juha Sipilän uudeksi pääministeriksi. Saamme seuraavat kuukaudet seurata yhteisö- ja osinkoverouudistukseen verrattavaa sote-farssia. Samalla Sipilä myhäilee ja esittelee kotikunta-maakuntamalliaan, jossa nykyjärjestelmän keskeiset ongelmakohdat on ratkaistu selkeästi, oikeudenmukaisesti ja demokraattisesti.
Tulevat hallituskumppanit voisivat olla vihreät, perussuomalaiset sekä vasemmistoliitto, jotka ovat ymmärtääkseni valmiita hyväksymään Kepun maakuntamallin sekä yksikanavaisen sosiaali- ja terveysjärjestelmän rahoituksen. Yli vuoden kestäneestä sote-keskustelusta on muodostunut kallis valmennuskurssi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmään, mutta toivottavasti se kantaa hedelmää seuraavalla hallituskaudella.
Jään odottelemaan.
Sotekeskustelu jatkuu myös facebookissa ja twitterissä, hyppää mukaan keskusteluihin.
Kyllä vihreiden olisi pitänyt loikata tästä junasta pois. Mainitsemasi selkeys ja demokraattisuus maakunta-kunta mallilla on oleellista, mutta kuten lähes samaan aikaan julkaisemassani tekstissä kuvailen,se on myös käytännössä ainoa tapa välttää kilpailutuspakko palvelujen hankinnoissa. Tämä soppa johtaa erikoissairaanhoidon vähittäiseen yksityistämiseen. Hankintalain ja -direktiivin kautta. Ei varmasti ole vihreiden tarkoitus.
Ilmoita asiaton viesti
Olen Johannes samaa mieltä. Olet mielestäni oikeassa noissa arvioissa. Olen kuvannut samat ongelmat tässä Uuden Suomen -blogissa jo monta kertaa.
Ilmoita asiaton viesti
Touko kirjoittaa asiaa.
Keskustapuolueen suurin ongelma on se, että sen kolme edustajaa kansanedustaja Lasse Hautalan johdolla sitoutui Orpon työryhmän malliin Kuntaliiton hallituksessa 2.5.2013.
Orpon malli on täysin järjetön ja tuhoaa senkin, mikä on nyt vielä kunnossa eli erikoissairaanhoidon.
Voi voi! Miksi vihreät ovat tällaisessa mukana, Touko?
Ilmoita asiaton viesti
Toimi, Keski-Suomen äänestäjät jättivät minut niukasti rannalle eduskunnasta. Kansanedustajan olisin ollut varmasti tuossa neuvotteluryhmässä ja laittanut kapuloita rattaisiin.
En pysty puolustelemaan.
Ilmoita asiaton viesti
http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/tiedotteet/…
Perustason alue
20 000–50 000 asukkaan kunnalla on oikeus pääsääntöisesti järjestää perustason sosiaali- ja terveyspalvelut. Vähintään noin 20 000 asukkaan kunta voi toimia perustason alueen vastuukuntana. Perustason sote-palveluja ovat lähinnä nykyiset terveyskeskusten ja sosiaalitoimen palvelut. Lisäksi vastuukunta voi saada oikeuden järjestää joitakin jo nykyisinkin järjestämiään peruserikoissairaanhoidon palveluja. Laajan perustason palvelujen järjestämisvastuun toteuttamiseksi kunnan on kuuluttava sote-alueeseen.
Laaja perus- ja erityistaso (sote-alue)
Laajalla perus- ja erityistasolla tarkoitetaan kaikkia lakisääteisiä sosiaali- ja terveyspalveluja mukaan lukien erikoissairaanhoitoa. Maakunnan keskuskaupunki ja vähintään noin 50 000 asukkaan kunta voi järjestää laajan perustason sosiaali- ja terveyspalveluja. Jälkimmäisten osalta edellytyksenä on lisäksi, että kunnalla on laissa määritelty riittävä kantokyky (talous, osaaminen, infrastruktuuri ja muut palvelujen järjestämisen edellytykset). Maakunnan keskuskaupungin on toimittava sote-alueen vastuukuntana. Vähintään noin 50 000 asukkaan työssäkäyntialueen keskuskunnat voivat toimia sote-alueen vastuukuntana, jos niillä on riittävä kantokyky.”
Ilmoita asiaton viesti
Itse en oikein tiedä miten suhtautua tähän sotkuun. Pitäisikö huonoa parannusta vastustaa, kun se kuitenkin on joiltain osin parempi kuin nykytila? Vai pitäisikö sitä julistaa askeleeksi eteenpäin?
On selvä, että uudistus on pettymys niille jotka odottivat merkittävää uudistusta(parannusta) ja selkeää rakennetta. Sitä ei tullut. Ehkä kumminkin pieni parannus on parempi kuin ei parannusta lainkaan joten ehkä tuohon ei pitäisi täysin murskaavasti suhtautua.
Mahdollisuuksia oli paljon parempaan, mutta pitäisikö tyytyä välttävään lopputulokseen vikoineen kaikkineen?
Ilmoita asiaton viesti
Jos integraatio toteutuu, kuten toivotaan. Se olisi parannus nykytilaan. Kuvaamistani syistä suhtaudun tuohon integraation kuin yhteisö- ja osinkoverouudistuksen dynaamisiin vaikutuksiin. Integraatio on työväline ja sen laatu ja toimivuus määrittää lopputuloksen.
Ilmoita asiaton viesti
Huono parannus mutta pahimmillaan aiheuttaa merkittävää vahinkoa. Ikinä ei pitäisi tehdä suuria rakenteellisia uudistuksia, jos saavutettava hyöty ei ole merkittävä koska muutosten kustannukset voivat tulla yllättävän kalliiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Naulan kantaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin tuntuvat jotkut heti tietävän, että päivänperhonen tai susi.
Odotellaan nyt edes hetki aika, niin nähdään miten kunnat ottavat esityksen vastaan. Aikaa on, kunhan tahtoa.
Arvovallasta lienee ollut sittenkin aika vähän kysymys, vaikka sikäli on aihetta edes pieneen iloon, että edes jotain on saatu kokoon. Monen monet hallitukset eivät ole saaneet aikaan yhtään mitään.
Mikäänhän ei hetkessä muutu miksikään. Mutta ovatpa suuntaviivat selvillä.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on vain arvio, kun on vuoden päivät hyvin tarkkaan tätä uudistusta seurannnut. Jää nähtäväksi.
Ilmoita asiaton viesti
Miten tähän istuvat aikaisemmat iskulauseet ja ideat ”alueiden Eurooppa”, ”lähidemokratia” sekä ”tuoda palvelut lähelle ihmistä”. Sitten on vielä tämä ”kansalaisella on itse oikeus valita lääkärinsä”.
Kyse lienee kuuden sekalaisen näkemyksen yhteensovitus – ei vaikuta loogiselta eikä taloushallinnonkaan kannalta viisaalta ja tehokkaalta suunnitelmalta oikein mistään näkökulmasta.
Kuntien asukasluvutkin elävät jatkuvasti ylös-alas. Mitäs sitten tehdään: eroja, liittymisiä, uusia sopimuksia?
Ilmoita asiaton viesti
Toivon mukaan istuu. Olennaisinta olisi kitkaton sujuminen tietenkin talouden ehdoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Sote- Obamacare. Voi-voi.
Ilmoita asiaton viesti
Olen Toukon kans samaa mieltä. Tätä ei ole tarkoituskaan toteuttaa. Mutta pakko oli tehdä ja saada fantastinen tulos koska hallitusohjelma. Vitsihallitus meillä.
Ilmoita asiaton viesti
Toukolle yksinkertainen kysymys: Uskotko valtiotalouden tulevaisuudessa kestävän mikäli nykyinen kuntarakenne ja siitä johtuva yli-suuri kunnallishallinto säilytetään väestön huoltosuhteen koko ajan huonontuessa.
Ilmoita asiaton viesti
En usko. Se ei ole kuitenkaan syy uhrata soteuudistuksen tavoitteita kuntauudistuksen alttarilla. Terveydenhuollon kokonaismenot täytyy saada laskemaan.
Ilmoita asiaton viesti
No, kerro miten muuten se tapahtuisi. Kuntauudistus olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten. Pres. Koivisto sanoi aikoinaan ”vaikka olisi kuinkaan rikkaan talon poika, jos ei ole rahaa niin ei ole rahaa” Vihreät, kuten kepu kuvittelevat ”kyllä ne teollisuudessa jaksavat painaa pitkää päivää jotta meillä on kaikki hyvin” tekemättä mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Touko Aalto on täysin oikeassa. Hän kirjoitti näkemyksensä muutama viikko sitten Keskisuomalaisessa yhdessä professori Mauno Vanhalan kanssa.
Olen samaa mieltä herrojen kanssa.
Valitettavasti edelliset hallitukset tunaroivat viisi vuotta kunta- ja sote-uudistusten kanssa ja nyt tunarointi jatkuu. Kun ministerit PR, HV ja MG-R tyrivät koko homman, JK pani Orpon runnomaan minkälaisen mallin tahansa pelastaakseen hallituksensa nopealta katastrofilta.
Orpolta tuli sekamelska, joka pahentaa tilannetta. Kelvoton tulos. Katastrofi on edessä hitaammin.
Perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito on pantava selkeästi yhteen, integroitava. Orpon mallilla se ei onnistu.
On selvää, että Suomi ei kestä nykyisellä kunta- ja ennen kaikkea terveydenhuollon mallilla. Uudistus tarvitaan. Mutta sen on oltava selkeä ja kustannustehokas ja demokratiakin on muistettava. Myös asiakkaat kannattaa ottaa huomioon. Näitä Orpon malli ei toteuta.
Ilmoita asiaton viesti
20 sotepalveluista vastaavaa yksikköä, esim. maakuntaa, joissa on vaaleilla valitut edustajat. Nykyisten kuntien tehtäviä voitaisiin hoitaa maakunnallisella tasolla. Ei tämä ole rakettitiedettä. Lähipalvelut lähellä, sillä tuotantovastuuta voidaan siirtää kylätasolle ja elinkeinopolitiikka, kaavoitus ja laajan tason sote-palvelut maakuntatasolla.
Ilmoita asiaton viesti
Suomeen riittää mainiosti 25 kuntaa, jotka järjestävät itse kaikki sotepalvelut. Tämä esitys on jokseenkin yhtä surkea kuin Keskustan maakuntamalli.
Ilmoita asiaton viesti
Muuten Börje, kun periaatteessa olet saman puolueen mies, niin kuinka Tanska pärjää kuntiensa määrällä, tai Ruotsi pärjää kuntien määrällä, jotka ovat ihan jotain muuta kuin 25 kappaletta?
Vain siksikö kun eivät kuulu Euroon ja tai siksikö että niiden talous on paremmalla hollilla kuin Suomen?
EDIT:
Ruotsissa on vielä sekin outous että lääkäriin pääsee. Ja Tanskassa.
Ilmoita asiaton viesti
Vihreissä saa olla eri mieltä. Itse uskon kuntien perustuslailliseen itsemäärämisoikeuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Toki.
Itse liityin vihreisiin juurikin tuon asian takia. Mutta myös avoimuus, oikeudenmukaisuus, tasapuolisuus, suvaitsevaisuus ja tulevaisuuteen varautuminen oli niitä tärkeitä asioita.
Mut toisaalta, jokaisella meillä on unelmamme…
EDIT:
Vihreissä on se muita parempina itseään pitävien siipi jota inhoan… mutta selkeästi paras puolueena puolueista.
EDIT2:
Sama siipi on myös muissa puolueissa toki, mutta paremmin piilossa.
Ilmoita asiaton viesti
Itseasiassa tunnen Mikko Kokon jo vuosisadan alkuvuosista pelit-lehden foorumeilta kun olimme melkoisessa riidassa Palestiinan tilanteen kohdalta. Mielestäni on mahtavaa, että olemme nyt samassa puolueessa. Olen muuttanut mielipiteitäni hyvin paljon näinä vuosina mutta aina haluan olla heikomman puolella.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt muistan siut 🙂 Oli väännöt kyllä!
Ilmoita asiaton viesti
Sovitaan tasapeli 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Sovitaan 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ja kuntien asukkaiden perustuslailliseen itsemääräämisoikeuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Kunta on hallinnollinen yksikkö ja nykyteknologialla parinsadantuhannen ihmisen kunnat eivät ole edes hankalia hallita. Ongelmia tuottavat lähinnä aivan liian pienissä ympyröissä pyörivät paikallispoliitikot.
Ilmoita asiaton viesti
Siis vaan Suomessa, mutta ei Tanskassa tai Ruotsissa?
Toi 25 on aika asenteellinen luku jos vertaa verrokkipohjoismaihin.
Ilmoita asiaton viesti
Kunta on ensisijaisesti ITSEhallinnollinen yksikkö. Viittaukset perustuslakiin ja paikallisen itsehallinnon peruskirjaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tehdään asioista yksinkertaisia?
Verosuunnittelu (Mehiläinen, Attendo etc) tehdään laittomaksi. Mikäli kiertää veroja, niin firman toimitusjohtaja tuomitaan vähintään 8 vuoden ehdottomaan vankeuteen. Ehkä estää liikoja rikollis-himoja?
Tämän SOTE paskan taustalla on pelkästään kyseiset suuret Goldman Sachs omisteiset firmat jotka haluavat perseraiskata tätä maata lisää. PISTE.
Ilmoita asiaton viesti
Rahoitus on tässä keskeinen. Se tulisi olla valtakunnan tasoinen, ja niitä voisi olla useampikin, jotta syntyisi kilpailua.
Ilmoita asiaton viesti
Meinaatko ”ANKKA” että nämä edes tietävät miten ulkomaiset firmat sosiaali ja terveyspuolella rahastavat suomea?Rahastaneet jo 1990 luvulta asti.Enpä usko,paitsi ne jotka jotakin kautta siitä itse hyötyvät.Tämä ulkoistaminen(johon se johtaa,ON JO johtanut) on osa euliittovaltion synnyttämisessä,sillä ei ole mitään tekemistä parantamisen kanssa,koskien terveydenhuollon kehittämistä saatika sen toimivuuden kehittämistä.
Näillä ulkolaisilla firmoilla on omat muutaman viikon ”koulutusohjelmansa”työntekijöille.Verrattuna siihen että suomalainen joutuu opiskelemaan 2 vuodesta eteenpäin(erikoistumaankin) ,sekä hallitsemaan suomen sekä ruotsinkielen,ei heidän tarvitse näitä lainmukaisuuksia noudattaa.Eikös tätäkin Mallia ole muualla koetettu ja todellakin syvältä olevaksi todettu ,se johtaa lähinnä holhous ja kyttäys periaatteella toimivaan sosiaali ja terveydenhuollon pakkopaitaan.
Mitään parannusta sillä ei jonojen lyhentymiseen ole,eikä kansalaisten terveydenhuollon parantumiseen ja toimivuuteen.
Suomi on jo omat kuntarajansa sopinut eun kanssa ja tämä on vain osa sen toteuttamisessa.Onhan nämä kuntarajat jo kartallakin piirrettynä.
Tässä maamme alasajossa jota on tehty yli 20v.On ”päämiesten” kesken sovittu aikoja sitten miten toimitaan.
Tällaista jauhantaa jonka veronmaksajat rahoittavat on sinänsä huvittavaa seurata,kun se lopputulos on päätetty ilman kansalaisten(ihmisten)vaikuttamista.Ainoa vaikuttaminen on maksumiehen/naisen,ihmisten, hintalapussa ja se näyttää noususuuntaa.
Sitten kun maassamme on tarvittava reservi halpatyövoimaa ja palkat saatu alas,puhumattakaan työläisten oikeuksista,on eu-elätit päässeet mielensä päähän.Kaikki tasajalkaa laukkaavat kansalaiset,ilman rajoja ovat samalla viivalla.Varakkaille on oikeuksia,köyhillä velvollisuuksia.
Jos on rahaa,elät, jos ei kuole pois.
Manipulointi jota eliitti harrastaa on uponnut yllättävän hyvin kateelliseen kansaan ,joka ei näe muuta kuin kuvitelman siitä ,että ovat osa jotain hienoa,uutta eurooppaa ,joka todellisuudessa on tiettyjen tahojen, omaa etua ajavien rahasampo.Näillä ns.uudistuksilla saadaan aikaa kulumaan ja kansalaisia väsymään niin että kohta ei eroteta enää mikä on totta ja mikä valetta.Valhe on tullut totuuden ja oikeudenmukaisuuden tilalle.Kusetus on number 1.Aina on menossa”tässä tilanteessa” missä hemmetin tilanteessa? Yli 20 vuotta jatkuneessa suomen alasajotilanteessako?
Se on hauska huomata että rahamiehiä(naisia) täälläkin riittää,vaikka kohta se uppoaa ns.keskiluokkakin,ja silmät aukeaa.
Ilmoita asiaton viesti
Touko: ”20 sotepalveluista vastaavaa yksikköä, esim. maakuntaa, joissa on vaaleilla valitut edustajat. Nykyisten kuntien tehtäviä voitaisiin hoitaa maakunnallisella tasolla. Ei tämä ole rakettitiedettä. Lähipalvelut lähellä, sillä tuotantovastuuta voidaan siirtää kylätasolle ja elinkeinopolitiikka, kaavoitus ja laajan tason sote-palvelut maakuntatasolla.”
Hyvä, tästä olen aivan samaa mieltä. No, pitääkö meidän nyt odottaa pari vuotta että uusi hallitus toteuttaa tämän paremman mallin vai olisiko jotain tehtävissä ennenkin, esimerkiksi saisiko nykyhallituksen hajalle jollakin muulla merkittävällä asialla?
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei jatkuva perustuslain yli käveleminenkään riitä hallituksen kaatumiseen, taitaa sen kaataminen olla missione impossibile.
Ilmoita asiaton viesti